יום ראשון, 8 בינואר 2017

כסלו תשע"ז במכון

אירועים:



השר לשעבר משה ניסים: 'בזכות רעיון האוטונומיה קידם מנחם בגין את הסכם השלום עם מצרים'.
שגרירת פינלנד בישראל אנו סארלה: 'אני שמחה שמכון ז'בוטינסקי שומר את מורשת זכויות המיעוטים שנדון, לראשונה, בוועידת הלסינגפורס (הלסינקי)'.

"רעיון האוטונומיה מז'בוטינסקי לבגין ולשמיר" עמד במרכזו של ערב עיון שנערך במכון ז'בוטינסקי, ביום ראשון, ד' בכסלו תשע"ז (4 בדצמבר 2016) בהשתתפות שגרירת פינלנד בישראל הגב' אנו סארלה, השר לשעבר עו"ד משה נסים, ודיקן הסטודנטים במכללת תל-חי ואיש המחקר ד"ר אמיר גולדשטיין. את הערב הנחה מנכ"ל המכון מר יוסי אחימאיר.


האירוע התקיים לציון 110 שנה לוועידת הלסינגפורס, שבה העלה זאב ז'בוטינסקי את רעיון האוטונומיה למיעוטים הלאומיים ברחבי רוסיה – ובתוכם היהודים.



גיליון חדש של "חדשות המכון":
מכון ז'בוטינסקי מוציא לאור את הביטאון "חדשות המכון" אחת לשלושה חודשים ובו מידע על הפעילות השוטפת במכון ועל חידושי המחקר ההיסטורי הנוגעים לז'בוטינסקי. החודש פורסם גיליון נוסף של "חדשות המכון" ובו כתבות ותמונות מאירועים שהתקיימו באחרונה. העלון זמין לידידי המכון ולכל המתעניינים בו. לקבלתו ניתן לפנות ליעל: 03-5287320.


ביקורים במוזיאון:
ביה"ס 'להמן' מדימונה:
במהלך חודש דצמבר ביקרו במוזיאון ז'בוטינסקי מספר כיתות מביה"ס 'להמן' שבדימונה. את התלמידים הדריך בן השירות של המכון, אורי וולף (בתמונה).

















בי"ס 'ברנקו וייס' מבית-שמש:

ב-ט"ו בכסלו הגיעו למוזיאון תלמידי כיתות ט' ו-י' מבית הספר "ברנקו וויס" בבית-שמש.

התלמידים הודרכו ע"י משה שטרית - מנהל המוזיאון, שהוא גם סגן ראש המועצה המקומית, וצפו במיצגים האור קוליים. משה סיפר להם על העבר המשותף שלו ושל מורתם יסמין אשר יחד היו חלק מהגרעין שחידש את פעילות בית"ר בבית-שמש.

















בי"ס מקיף ח' אשדוד:
ב-כ' בכסלו ביקרו במוזיאון ז'בוטינסקי תלמידי מקיף ח' מאשדוד.



















תלמידי מקיף ו' מבאר-שבע:
ב-כ"ב בכסלו הגיעו 40 תלמידי כיתה ח' ממקיף ו' בבאר שבע.

התלמידים הגיעו למוזיאון במסגרת תוכנית מנהיגות בה הם לוקחים חלק. הם הגיעו על מנת ללמוד על ראשיתה של הציונות ועל מנהיגותו של ז'בוטינסקי.
התלמידים מילאו חידון העוסק בחוויות שעברו והציגו בקיאות ועניין בחומר.


















ספריה חדשה נתרמה לבית ספר בבאר-שבע:
במכון ז'בוטינסקי נמצאים מאגרים של ספרים ישנים, כרזות וסמלים. הם נמכרים במחיר סמלי. באחרונה כרזות וספרים נתרמו לבית הספר היסודי אמירים תל"י באר-שבע אשר שם דגש על הערך המוסף של ערכי יהדות וציונות.

















בארכיון
   
רמת רזיאל – מושב בית"רי בהרי יהודה

בשנת 1948 קם בהרי יהודה מושב שיתופי של משקי חרות–בית"ר שנקרא על שמו של דוד רזיאל, מפקד האצ"ל שנפל בעיראק.

דוד רזיאל היה ממייסדי האצ"ל, ופעל בשורותיו בין השנים 1929-1941. הוא היה מפקדו הרביעי של הארגון.
בשנת 1941 נהרג רזיאל בזמן פעולה אליה יצא מטעם הצבא הבריטי בעיראק. רזיאל נענה לבקשת הצבא הבריטי וקיבל פיקוד על חוליית חבלה שתפקידה היה לחבל במתקני זיקוק נפט שהיו חיוניים לצבא הגרמני.
במהלך הפעולה התוכנית שונתה ורזיאל נפגע מהפצצה ישירה של מטוס גרמני. בן 30 היה במותו.





















בשנת 1948 הקימה מחלקת ההתיישבות הבית"רית את רמת רזיאל. המושב הוקם כמשלט צבאי שיתופי וחבריו היו יוצאי האצ"ל וגרעין בית"ר. המושב קם כיישוב חקלאי ויש בו ענפי משק הכוללים לולים ומטעים שונים. המסורת של רמת רזיאל היא פלורליסטית: המקום מוגדר כיישוב חילוני, אך עם זאת הוא מספק את כל צרכי הדת המלאים לתושביו, כולל בית כנסת ומקווה.
כיום מונה המושב כ- 700 תושבים.
שיטוט קל בארכיון של מכון ז'בוטינסקי מעלה בין השאר תמונות שנשתמרו מתקופת הקמת המושב. לצפייה בכל החומר על מושב 'רמת רזיאל' ניתן להיכנס לארכיון המכון.
להלן שתי תמונות. מספר התיקים: תצ-6858, תצ-6857.
















ח"כ מנחם בגין נואם בטקס חנוכת הישוב.
















להגדלה ניתן ללחוץ על התמונות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה