יום ראשון, 4 בדצמבר 2016

חשוון תשע"ז במוזיאון


אירועים שהיו:

"תנו לנשים לבחור את התפקידים שהן רוצות לשמש בהם בצה"ל" – אמרה האלופה (מיל') אורנה ברביבאי, בערב על "נושא דגל שוויון הנשים", שנערך ביום ראשון, כ"ו בחשוון תשע"ז (27 בנובמבר 2016), במוזיאון ז'בוטינסקי בתל-אביב. הערב נערך לרגל צאת המהדורה השלישית של הספר "דמות האשה בעיני ז'בוטינסקי", בעריכתו של פרופ' יוסף נדבה.

נשים רבות (וגם גברים) גדשו את המוזיאון והאזינו להרצאה מרתקת של האלופה הראשונה – והיחידה עד כה – בצה"ל, מי שכיהנה כראש אגף כוח אדם במטכ"ל.

הנחה את הערב מר יוסי אחימאיר, מנכ"ל מכון ז'בוטינסקי, אשר אמר בדברי הפתיחה כי אין עיתוי אקטואלי יותר, ואם תרצו – בוער יותר, מיום זה, מערב זה, לקיים בו דיון על מעמד האשה ועל דמות האשה בחברתנו. בערב נשאו דברים גם ד"ר הדר ז'בוטינסקי, נינתו של ראש בית"ר, רחל קרמרמן, בתו של מפקד האצ"ל לשעבר יעקב מרידור, וגב' חיה שמיר, יו"ר נשות הליכוד.


בתמונה: האלופה (מיל') אורנה ברביבאי נואמת על מעמד האשה בצה"ל.
צילמה: מלכה שני

שירת ז'בוטינסקי במוזיאון:
קבוצת גמלאים מכפר שלם בתל-אביב הגיעה החודש למוזיאון ז'בוטינסקי. לאחר הסיור במוזיאון וההדרכה מפי יעל יגר המדריכה הראשית, שיתפו חברי הקבוצה סיפורים אודות קרוביהם מגולי קניה. בסיום הסיור פצחו החברים בשירת 'עלי בריקדות' באופן ספונטני.


קבוצת הגמלאים משכונת כפר שלם, תל-אביב, בתערוכת "אף על פי".

אמי"ת דביר במוזיאון ז'בוטינסקי:
ב- 2.11.16 ביקרו במוזיאון תלמידי בית הספר "אמי"ת דביר" מבית שמש. עבור מנהל המוזיאון משה שטרית, בוגר מחזור תשס"ג, בבית הספר, היה מדובר בביקור מיוחד...


הנוער פוגש את ז'בוטינסקי:
ב- 15.11.16 ביקרה במוזיאון קבוצת תלמידי כיתה י"א מתיכון קוגל בחולון. לאחר סיור במוזיאון האצ"ל, שמעו התלמידים הסקרנים על אביה הרוחני של המחתרת.


בארכיון

תיאטרון ציוני: בן הכט ו"דגל נולד"



בערבו של ה- 5 בספטמבר 1946 התגודד המון רב לפני דלתותיו של תיאטרון אלווין. אורחים אלו היו בעיקרם עשירי יהדות ניו-יורק שהגיעו לצפות במחזה החדש של בן הכט, הבמאי היהודי הנודע, "דגל נולד".
המחזה העלה את בעיית ניצולי השואה באופן אומנותי ומרגש, ואף הפנה אצבע מאשימה וביקורתית כלפי יהודי ניו-יורק. "היכן הייתם אתם? מדוע לא הפעלתם לחץ על רוזוולט להיכנס למלחמה? להפציץ את אושוויץ?".

את דמותו של דוד הצעיר גילם השחקן הנודע מרלון ברנדו בן ה-22. ברנדו היה שחקן אמריקאי לא יהודי.
שנים מאוחר יותר, פלט ברנדו אמירה אנטישמית משהו. "הוליווד נשלטת על ידי יהודים חסרי מודעות חברתית", הצהיר. בעקבות זעמם של מנהיגים יהודים, התנצל ברנדו בפניהם בישיבה שנמשכה כ-3 שעות (אוטין, 2004).
במהלך השנים, פעל הבמאי בן הכט רבות בזירה הציונית. במחזה "דגל נולד" מתעוררת הטענה שהמתיישבים היהודים צריכים להתקומם כנגד השלטון הבריטי, להעלות יהודים לארץ ישראל, ולהילחם על האדמה. האמירה הזו כנגד הבריטים הייתה כל כך חזקה במחזה, שהוא נאסר להצגה בכל שטחי האימפריה הבריטית.

בשנת 1943 הקים הלל קוק ז"ל, יחד עם הסופר-תסריטאי בן הכט ואחרים, את "ועד החירום להצלת היהודים באירופה", שלחץ על הממשל לקבוע את הצלתם של היהודים כאחת ממטרות מלחמת העולם השנייה. המחזה 'דגל נולד' הופק על ידי "הוועד העברי לשחרור האומה" American League for a Free Palestine אשר הוקם גם הוא על-ידי הלל קוק במטרה להקים ממשלה עברית זמנית.
בשנת 1946, ספינת מעפילים שיצאה מצרפת ונשאה עליה 599 מעפילים מאירופה, נקראה "בן הכט", כאות הוקרה לבמאי על פעילותו הציבורית לעידוד העפלה.

מקורות:                                                                                                      
בר יעקב, רן. "דגל נולד" בימי מאבק. הורד ב: 29 בנובמבר, 2016.
אוטין, פבלו, 2004. "מרלון ברנדו 1924 – 2004". גלובס.
ניב, דוד, 1976. "מערכות הארגון הצבאי הלאומי, המרד 1946-1947". עמ' 195-198.

93 שנה ל"קיר הברזל":

ב-4.11.1923, כ"ה בחשוון תרפ"ד, פרסם זאב ז'בוטינסקי את מאמרו "על קיר הברזל" (אנו והערבים). במאמר זה הביע ז'בוטינסקי את עמדתו בנוגע ליהודים ולערבים. המאמר הופיע לראשונה בברלין שבגרמניה בעיתון הציוני "ראזסווייט" בשפה הרוסית. לאחר מכן תורגם ליידיש עם שינויים קלים על ידי ז'בוטינסקי עצמו.
חיפוש בארכיון מעלה מסמך מקורי של המאמר המתורגם בכתב ידו של זאב ז'בוטינסקי.

חלק מהמאמר שתורגם ליידיש בכתב ידו של ז'בוטינסקי.