יום שלישי, 6 בספטמבר 2016

אלול תשע"ו

השקת הספר 'גלגל המנוף של ההיסטוריה':
ביום ראשון (ח' באלול, 11.9) בשעה 19:00 נארח במכון ז'בוטינסקי את ד"ר אורי מילשטיין לרגל השקת ספרו "גלגל המנוף של ההיסטוריה". הספר ראה אור על ידי מכון ז'בוטינסקי והמדרשה הלאומית ע"ש רנה מור.
יישאו דברים: המחבר ד"ר אורי מילשטיין ותא"ל (מיל') אמציה (פצי) חן.
תנעים את זמננו בשירתה: הזמרת שולמית לבנת.
ד"ר אורי מילשטיין הוא פילוסוף ביטחוני והיסטוריון צבאי. פיתח מזה עשרות בשנים פילוסופיה צבאית, שאת עיקריה פרסם בספרו "תורת הביטחון הכללית - עקרון השרידות", ובמקביל חקר את ההיסטוריה הצבאית של היישוב והמדינה. את פרי מחקריו ההיסטוריים פרסם בעשרות ספרים בעברית, באנגלית וברוסית ובמאות מאמרים.


מהארכיון...

פגישה בין בן-גוריון לז'בוטינסקי:
זאב ז'בוטינסקי ודוד בן-גוריון נפגשו בלונדון בשנת 1934, על מנת להגיע להסכם פיוס בין המחנה הרוויזיוניסטי בראשותו של ז'בוטינסקי ובין מחנה הפועלים בראשותו של בן גוריון. הסכמי לונדון לא הבשילו לפיוס בסופו של דבר, וזאת לאור דחיית ההסכם על ידי הסתדרות העובדים הכללית.
בשנת 1960, במלאת 20 שנה למותו של ז'בוטינסקי נערכה אזכרה בבית הנשיא יצחק בן-צבי בירושלים. בין הקרואים שהוזמנו היה דוד בן גוריון, ראש הממשלה דאז. בן-גוריון לא הסתיר את היותו בר פלוגתא לזאב ז'בוטינסקי אך הדגיש כי בהרבה עניינים השקפותיהם היו זהות.
"אבל מהפגישה ליבי אינו שמר כל טינה וכל רגש לא טוב. הכרתי את האיש, ידעתי את גישתו לעניינים, לא הסכמתי עם עניינים יסודיים אבל הכרתי שיש ותיתכן גם גישה כזו והיחס הזה נשאר בליבי עד היום הזה"..
שיטוט קל בארכיון מעלה קובץ אודיו שהשתמר, בו קריין החדשות מדבר על האזכרה שנערכה באותה שנה ובן-גוריון מספר על פגישה זו.

הפגישה בין זאב ז'בוטינסקי ליוענה אשתו:
היכרותם הראשונית של זאב ז'בוטינסקי ואשתו יוענה גאלפרין הייתה כאשר זאב היה בגיל 15 ויוענה בגיל 10. בעודו לומד בגימנסיון רישליה, אחד מחבריו היהודים מספסל הלימודים הזמינו לביתו. אחותו ניגנה על פסנתר כאשר ז'בוטינסקי עבר ליד חדרה ובאותו ערב פנה אליה בתואר 'מאדמואזל' ושניהם צחקו. זאב ויוענה ז'בוטינסקי היו נשואים 33 שנים אך בילו יחד רק מעט מהזמן, עקב עיסוקיו הרבים ופעילותו הציבורית.
מכתבים ושירים רבים כתב זאב לאשתו האהובה. בין שלל הכינויים שהעניק לה, קרא לה 'אניה', ו-'כוכבונת שלי'.
בשירו המוקדש לה, "מדריגל", כתב:
"כן, די נימים החליף אצלי הנבל / גם שיר המנון, גם שיר חולין והבל/
ניגנתי בו, גם בהיכלי הדר, / גם בראשי-חוצות, וסתם לתוהו.../
אך אל עדי, כי כל נימי חסדו הוא / מתלתלייך לי שזר".
להלן השיר המלא בעברית:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה